Kamerkoor van Namen

Koor

Sinds zijn oprichting in 1987 zet de Chœur de Chambre de Namur zich in om het muzikale erfgoed van zijn thuisregio (Lassus, Arcadelt, Rogier, Du Mont, Gossec, Grétry, enz.) te verdedigen en tegelijkertijd de grote werken van het koorrepertoire aan te pakken. Als gast op de meest gerenommeerde festivals van Europa werkt het koor onder dirigenten als Peter Phillips, Christophe Rousset, René Jacobs, Alexis Kossenko, Julien Chauvin, Reinoud Van Mechelen en Gergely Madaras. Het kamerkoor heeft talrijke opnames op zijn naam staan, die allemaal alom geprezen werden door critici (nominaties voor de Victoires de la Musique Classique, Choc de Classica, Diapason d’Or, Joker de Crescendo, 4F de Télérama, Editor’s Choice de Gramophone, ICMA, Prix Caecilia de la presse belge, enz.) Het kamerkoor werd ook bekroond met de Grand Prix de l’Académie Charles Cros in 2003, de Prix de l’Académie Française in 2006 en de Octave de la Musique in 2007 en 2012 in de categorieën ‘klassieke muziek’ en ‘show van het jaar’. In 2010 werd de artistieke leiding van het Chœur de Chambre de Namur toevertrouwd aan de Argentijnse dirigent Leonardo García Alarcón. In 2016 nam hij deel aan zijn eerste theaterproductie in de Opera van Parijs (Eliogabalo van Cavalli). In 2017 was hij te zien in Dido and Aeneas van Purcell in de Opéra Royal de Wallonie in Luik onder leiding van Guy Van Waas. Het seizoen 2017-2018 stond in het teken van het 30-jarig jubileum van het koor. Monteverdi’s Orfeo, in 2017, was de eerste etappe van dit jubileum, door heel Europa en in Zuid-Amerika. Andere hoogtepunten in 2018 waren producties van Lully’s Grands Motets, Veneziano’s Passio del Venerdi Santo, missen en motetten van Jacques Arcadelt en Händels oratorium Samson, allemaal onder leiding van Leonardo García Alarcón. In 2019 voegde het Chœur de Chambre de Namur Saül van Händel toe aan het repertoire in Namen en Beaune, Isis van Lully in Beaune, Parijs en Versailles, en Les Indes Galantes van Rameau in de Parijse Opéra. Het bracht ook een nieuw werk van de Belgische componist Michel Fourgon, Goethes-Fragmente, in première. Van 2020 tot 2024 zet het Chœur de Chambre de Namur zijn reis voort langs de grote koorwerken van Händel (The Messiah en Jephtha met Christophe Rousset, Semele, Solomon, Theodora met Leonardo García Alarcón), pakt het een gevarieerd repertoire aan met zijn artistiek leider (Matthäus-Passion, Johannes-Passion en wereldlijke cantates van Bach, Vespro en Orfeo van Monteverdi, La Jérusalem délivrée van Le Régent,…) en heeft zijn repertoire opengesteld voor operette (La Vie Parisienne van Jacques Offenbach, in het TCE). Het koor blijft ook nauw samenwerken met Christophe Rousset en Les Talens Lyriques (Lully’s Thésée en Atys, Bach’s Matthäus Passion), Julien Chauvin en Le Concert de la Loge (Mozart’s Requiem, Haydn’s Creation), Reinoud Van Mechelen en A Nocte Temporis (Elisabeth Jacquet de la Guerre’s Acis et Galatée, Passion selon St-Jean van Bach) en andere met Alexis Kossenko en Les Amabassadeurs (Zoroastre van Rameau, Carnaval du Parnasse van Mondonville, Mis in C van Mozart), evenals met René Jacobs en B’Rock Orchestra (Carmen van Bizet). Het repertoire van het koor is zeer breed, van de Middeleeuwen tot hedendaagse muziek.

ARTISTIEKE DIRECTIE : Leonardo García-Alarcón
ASSISTENT : Thibaut Lenaerts

Gabriel Balaguera